keskiviikko 1. helmikuuta 2012

Reuna dotsit ja vähän muutakin

Arvioitutin opettajalla pakkeloinnin tuloksia ja löytyhän sieltä pieniä korjauksen paikkoja. Kurssiluokassa on paremmat valot kuin kotona ja siellä erottuu kolot tarkemmin. Pitää vissiin vaihtaa johonkin toiseen paikkaan pakkeloimaan, mutta katsellaanpa tämä homma sitten kotipuolessa.

Tällä kerralla aloin kuitenkin laittamaan reunamerkkejä. Ne ovat muoviset pisteet reunassa otelautamerkkien kohdalla. Oktaavin kohtaan tulee virallisesti kaksi pistettä.

Aloittelin mittaamalla pisteiden paikat ja merkkasin niitten kohdat lyijykynällä. Sitten tein piikillä pienen ohjurikolon oikeaan paikkaan.


Tämän jälkeen porasin Dremelillä ja 2mm poralla reiän silleen että puuta alkoi nousta reiästä. Kokeilin ensin käsivaralta poraamista, mutta sitten löytyi porausteline Dremeliin. Se vakautti huomattavasti poraamista.



Ei siinä sitten muuta ole kuin pikaliimaa reikään ja muovi tappi perään. Ei tuossa vasaraa tarvitse vaikka se on työpöydällä, ehkä varovasti sillä voi kopaista.


Sitten kun merkki on liimaantunut niin sen voi varovasti tasata taltalla renanauhan tasalle.



Lopputuloksen voi sitten hioa tasaisemmaksi, mutta minä teen sen myöhemmin pakkeleitten hionnan yhteydessä.


Koska aikaa jäi runsaasti niin tein kaularaudan säätöavaimen reiän lapaan. Ensin ohennin kourutaltalla lapaviilua oikeasta kohtaa. En kuitenkaan veistänyt läpi asti kun tuossa on sälöytymisen vaara.


Sitten varovasti jyrsittiin Dremelin jyrsinterällä lapaan kolo. Ja tasoittelua sitten hiekkapaperilla.


Sovittelin tuohon kuusiokoloavainta ja muokkasin uraa tarpeen mukaan, sillai että avain meni helposti paikalleen.




Vielä jäi aikaa niin aattelin tehdä jotain sellaista mistä on etua kun kaulaa ei ole liimattu. Tälläinen homma on kuulemma jakkikolon poraus. En olisi uskonut että tämäkin homma on niin monimutkainen, olisin kotona surauttanut sen puuporalla kerralla. Tässä on kuulemma halkiamisen vaara, joten homma kannattaa tehdä siten että poraa esim. 4mm poralla ohjurireiän, sitten 20 mm puuporalla alkuun kolon (tässä on ruuvi päässä joka voi halkaista puun) ja sitten piikkipäisellä 20mm uudentyyppisellä puuporalla lopun reikää. Tässä voi käyttää akkuporakonetta.

No tein ohjurireiän piirustuksista katsomaani paikkaan. Tämä jakkireikä kannattaa sitten tehdä potikka-aukkoon vahvimpaan kohtaa.


Ja sitten ohjurikolon 20mm  puuterällä. Koko talosta ei kuitenkaan löytynyt enään sitä piikkipäistä terää, joten jouduimme käyttämään samaa kierrepäistä puuterää. Akkuporakoneessa on kuitenkin liikaa vääntöä ja kierroksia tähän hommaan, joten vaihdoimme vanhaan kunnon veivilliseen käsiporaan. Sillä sitten hitaasti poraamalla (melkein läpi asti) saatiin reikä tehtyä.


Taltalla sitten jyrsin reiän auki potikkakolon puolelta, jottein mahonki sälöydy. Olipa kohtuu virittely, mutta ompahan nyt tehtynä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti