torstai 17. maaliskuuta 2011

Rautaa rajalle

No niin, päätin tänään liimata otelaudan kiinni kaulaan. Vähän tämä kyllä hirvitti, koska kyse on aika kriittisestä toimenpiteestä. Onneksi valmistelut oli kutakuinkin tehty ja neuvot saatu valmiiksi. Joten ei kun hommiin...

Aloittelin liimaussetin koekasauksella, niinkuin aina. Katselin puristimet suurinpiirtein kohilleen ja palikat lähelle.Päätin käyttää työpöytää alustana ja puristaa otelaudan sitä vasten. Tässä voisi käyttää tietenkin erillistä kovalevyä, jos haluaa tehdä tällingin irtaalleen. Tämä vaikutti ainakin vakaalta tavalta liimata.


Koeponnistuksen jälkeen laitoin vielä maalarinteippiä suojaamaan uraa ja raudan kierteitä. Uran suojaus ei kuulemma ole välttämätöntä, mutta teoreettinen mahdollisuus on liimalla valua uraan (rautaan ei tartu, paitsi kierteisiin).


Levitin liimat otelautaan, sekä kaulaan (toivottavasti tuli tarpeeksi) ja napautin hieman nauloja kiinni. Otelaudan läpi menevät naulat estävät otelautaa luistelemasta pois paikoiltaan liimauksen aikana. Porasin edellisellä kerralla sopivan naftit reiät otelaudan läpi kaulamahonkiin. Sitten vain kaula mäntypalikoiden väliin, otelauta alaspäin ja puristimet paikoilleen. Ohje puristimien kiristämisestä oli keskeltä päitä kohti tasaisesti kiristämällä.


Laitoin kaikki puristimet, omat ja lainatut, mitä löysin. Ja sitten koitin vielä pistää niitä vähän siksakkiin, jotta reunoille ei jäisi rakoa. Luulis noita olevan riittävästi.


Liimaus näyttäisi onnistuvan kohtuu hyvin, mutta antaa nyt yön yli kuivata ja katsotaan sitten lopputulos. Mahdollisuudet ainakin olisi onnistua.

Purin tällingin tuossa äsken ja näyttäisi että liimaus ei olisi voinut onnistua paremmin. Ei örmötä mistään ja otelauta tuntuu olevan tiukasti kiinni.




Hiukkasen pitää kaulaliitoksesta putsailla liimaustörsteitä, jotta kaula sopii istuu paremmin runkoon. Nyt se on hieman koholla.

2 kommenttia: